Nem követem a játékszoftver-fejlesztési trendeket, mivel jellemzően leragadtam a 8-bit retro világban ezen a téren, vagy ami még rosszabb, az interactive fiction nevű szöveges kalandoknál. "Mert bocsánaton és alkuváson még eladók gyönyörű percek!" - mondta Kaffka Margit az Utolszor a Lyrán című versében, ami jelen esetben annyit tesz, hogy sem időm, sem energiám kereskedelmi játékokra, a pénz meg aztán a legkevesebb. Vagy jelentheti azt is, hogy Life Is Strange nevű játék készítői éltek egy kézenfekvő üzleti fogással: 5 epizódból álló alkotásuknak első részét ingyenesen letölthetővé tették, ami fél nap alatt le is jött az 1Mbit/s telefonról megosztott internetkapcsolatom segítségével. Sebaj, úgyis kimaradtam a betárcsázós technológiából, ugyanis más dolgom volt éppen. Asszem, egy CoV nevű folyóiratot bújtam szorgalmasan akkoriban. És/vagy egy Sz. Sörszalon nevű helyen üldögéltem. Tehát az élet bizony eléggé furesz: adtam egy sanszot a Life Is Strange nevű játéknak, de azt is mondhatnám, hogy inkább magamnak, mondván, hogy kipróbálom az első epizódot, aztán ha bejön, akkor megveszem a teljes játékot a Steamen 5€, kb. 1500 Ft értékben. Persze azóta megvettem, hogy két gyámsági ügyintézés között legyen mivel elütnöm az időt. Jó, mi? Nem is baj, hogy csak az első epizódot toltam végig ezidáig, mert tartok tőle, hogy össze-vissza spoilerezném ezt az amúgy is eléggé csapongóan induló játékleírást.
Magáról a játékról is essen akkor néhány szó. Mint említettük, 5 epizódból áll, mintegy imitálva a játék filmsorozat-jellegét, szóval az embernek külön öröm, hogy egyszerre csöppen bele egy interaktív filmsorozatba, mivel a 3D-s, rajzolt grafikák, és átvezető képsorok nagyon emlékeztetnek erre, egyszerre kap egy hipermodern kalandjátékot, vagy felfoghatja Visual Novelként is az egész történetet. Én akkor is ki lennék békülve a játékkal, ha csak ennyi lenne a cselekmény, ami az első epizódból kiderül, bár bőven akadnak még elvarratlan szálak, amik előrevetítik, hogy egy nagyobb lélegzetű műről van szó.
A játék alapötlete meglehetősen szimpatikus: egy felsőoktatási intézmény művészeti karán tengetjük mindennapjainkat, fotó szakosként, fő problémáink nagy vonalakban a következők: Victoria, a helyi, hm... diákkör vezetője állandóan csesztet minket, az intézmény biztonsági alkalmazottja szintén hülye, és zaklatja a diákokat, aminek következtében egyre gyakrabban gondolunk egyre nagyobb nosztalgiával szülőföldünkre, a napsütötte Seattle-re. A történet felütése meglehetősen szokásos: egy órán szunyókálunk éppen, mindenféle világítótornyokról álmodozva, amikoris egyszercsak rádöbbenünk, hogy vissza tüdjuk pörgetni az időt néhány perccel. A vécében szemtanúja leszünk kedvenc barátnőnk, Chloé meggyilkolásának, és úgy döntünk, bevetjük újonnan felfedezett képességünket, hogy inkább mégse haljon meg, hanem folytassa tovább zűrös életét, sőt, későbbi kalandjaink során a mi oldalunkon bukkanjon fel, cserébe mi is segíthetünk neki felkutatni eltűnt barinőjét.
A játék, ha jól tudom, az Unreal Engine 3 játékfejlesztő szoftverrel készült, talán ebből következik az irányításában álló néhány kisebb anomália: a W, A, S, D billentyűkkel való irányítás csak egy (az egérrel a kamerát zoomoljuk), a játék közben felkínált választások a kurzornak a felkínált szövegrészre való vitelével történik (kattintás nélkül), ezt csak azért írom le, mert nekem kb. egy REM fázisomba került tegnap éjszaka, ameddig rájöttem, hogy hogy kell a karaktert a tárgyak manipulálására bírni, mindeközben szegény Chloét kb. 47x lőtték szitává :-(. Shifttel gyorsítunk, jobb egér gombbal, illetve CTRL-lal visszapörgetjük az időt. Nagyjából ennyi lenne. Vannak még hírek arról, hogy több epizód fog készülni a játékhoz, és a tv-sorozatok mintájára ezek is évadokká állnak össze. Sőt, arról is olvastam információt, hogy valamelyik vadállati barom filmet szeretne készíteni a játékból. Az élő szereplős remake-et még megérteném, de filmet minek? Akik annyira visszamaradottak szellemileg, hogy nem tudják a játékban irányítani az eseményeket, nem biztos, hogy pont egy film alapján fognak kapcsolatba kerülni Max és Chloé sztorijával. Ja, bocsika, még nem mondtam, hogy a mi nevünk igazából Max, mármint a játékban. Barna, kleó hajunk van, és picsatáskánk. A kék haj Chloé. Mivel klasszikus értelemben vett gamer körökben nem mozgok otthonosan, sajnos nem tudom megmondani, mennyire híres ez a játék, vagy hogy volt-e már itt róla szó, maradjunk annyiban, hogy egy csecsemőnek minden vicc új. :-)
Értékelés: 10 világítótorony a 10-ből. A játék beszerzése jelen esetben egyénileg történik, mondom, én a Steamen vettem 5€-ért (75%-os engedménnyel...).
Ahogy tudom, a transzneműség szintén egy mentális rendellenesség, azt jelenti, hogy valaki más nemű testbe született, mint amilyen neműnek érzi magát. Anna Anthropy transznemű játékíró, és játékkritikus, első könyvének címe:Rise of the Videogame Zinesters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You Are Taking Back an Art Form, magyarul: A videojáték-szerkesztők felemelkedése: csodabogarak, normálisak, amatőrök, művészek, kirúgottak, melegek, háziasszonyok, és emberek, mint te, hogy találnak vissza egy művészeti ághoz. Művészeti ágat említ, könyve félig szubjektív játéktörténet -és elmélet, félig "manifesztó", kiáltvány, hogy mindenkinek meg kellene próbálkozni játékírással, mégha nem olyan jól sikerül is. Ebből a könyvéből való a következő idézet, egy sarkalatos vélemény:
"A több és jobb játékok készítése kihívás elé fogja álítani a játékipart kreativitásban. Millió dollárokat költeni ugyanannak hetven óra hosszú játéknak a remake-jére ugyanannak a kis közönségnek nem lesz többé megvalósítható, mikor annyi sok ember szeretne másfajta tapasztalatot a játékoktól, és megvan az eszközük, hogy megtalálálják máshol. A hobbisták játékaiban megvan a lehetőség, hogy megváltoztassák a videojátékok uralkodó formátumát: hetven órás multimilló dolláros játékok helyett, amiknek darabja hatvan dollár, a digitális játékok lehetnek rövidek és függetlenek – egy óránál rövidebbek, elég rövidek ahhoz, hogy beleférjenek kényelmesen egy felnőtt játékos napjába. A játékok fókusza lecserélődik a tulajdonságokról, ahogy a játékokat szokás megkülönböztetni egymástól – harminc óra játékidő, tizenkét egyedi fegyver, fejlettebb négy dimenziós grafikus gyorsítás – az ötletekre. "
Anna Antrophy "freelancer", szabadúszó, játékokból, magazinokból és könyvekből tartja fent magát. Legtöbb játéka nem is elérhető ingyenesen, az interneten lehet őket megrendelni. Most egy önéletrajzi játékát fogom bemutatni, amire véletlenül találtam rá egy oldalon, én 5$-ért vettem, de itt szabadon játszható. A mű címe Dis4ia, és "nemi identitászavar" helyett a "hangulatzvar" (Dis4ia) szót használja. A Dis4ia önélatrajzi ihletésű játék, erről tanúskodik Anna naplója is:
"dis4ia az elmúlt hat hónap története az életemnek: mikor meghoztam a döntést, hogy elkezdem a hormon terápiát, és elkezdtem ösztrogént szedni. szerettem volna számba venni az összes frusztrációmat a tapasztalattal kapcsolatban, és talán készíteni egy " ez jobb is lesz"-t a többi transznemű nőnek. mikor elkezdtem dolgozni a játékon, még nem tudtam, hogy jobb lesz-e egyáltalán. éppen a közepén tartottam a szarságok részletezésében a 3 pályáján a játéknak, és nem tudtam, hogy mi lehetne a vége; nehéz volt egy happy endet vízionálni."
Szóval ez egy retro stílusú önéletrajzi játék, ami egyrészt a sorstársakon hivatott segíteni, másrészt segíti a nem transzneműek empatikus képességét ezknek a dolgoknak az irányába. A játélnak 4 szintje van "Gender Bullshit", "Medical Bullshit", "Hormonal Bullshit" és "It gets better?" A játék felnőtteknek készült, de egy óvodáscsoport is megértené a nyelvezetet, amennyiben tanulnak az oviban angolt. Bár a hangsúly a főhősnő lelki megrázkódtatásain van, van a játéknak egyfajta humora, ami feledteti a szenvedést. Az eddig bemutatott játékoktól eltérően nem klasszikus értelemben vett interactive fiction, inkább egy villám-ügyességi játékokkal tűzdelt flash játék.
És ez még csak a kezdet, ma Annát mutattam be valamennyire, de tele vagyunk transznemű játékfejlesztőkkel, talán még lesz róluk szó: Porpertine, Caelyn Sandel, Rani Baker, Merritt Kopas, Evelyn Ingoldsby, estébé, estébé... Később még talán lesz róluk is szó, sőt, biztosan...
Annyira jó eredményűek a nemi átalakító műtétek, hogy csak annak a nőnek higgyetek, aki kislányos képet is tud mutatni magáról! #tanulásokba